ACEL Connect

Ny ladeløsning skal gi sikrere fergestrøm

­

Mange nye el- og hybridferger skal inn på det norske fergenettet. Det at fergene må lades fra land ved hvert anløp, og at ladetiden kan være nede i fem minutter, har vist seg å by på utfordringer. ACEL AS mener de har funnet en god løsning.

Kraftoverføringen mellom land og ferge er en kritisk faktor i driften av el- og hybridferger, sier Kjell-Christian Krohn Dale, Business development manager i Acel Gruppen.

Vår løsning er en kompakt plugg som bruker vakuum. Vakuum holder pluggen sammenkoplet og reduserer faren for elektrisk overslag. Det er også bruken av vakuum som har gjort det mulig å gjøre Acel Power Plug, så kompakt og prisgunstig.

Acel Power Plug er utviklet for høyspent og lavspent lading. Høyspent lading er i ferd med å bli standard for å redusere ladestrømmen.

Skal tåle 30.000 årlige til- og frakoplinger i mange år

Behovet for en robust løsning med høy slitestyrke er stort. Fergene opererer i et krevende ytre miljø med sjøsprøyt, snø og vind. En ferge i fjordkryssing har i mange tilfeller mer enn 30.000 til- og frakoplinger i året. Krohn Dale forteller at Acel Power Plug er designet slik at om en del først må skiftes, skal det kunne utføres i løpet av den tiden en fjordkryssing tar.

­ En servicevennlig enhet er et hensyn vi har brukt mye tid på, sier han. ­ Ingen kan garantere at en løsning aldri skal feile, men det går an å forutse og designe inn den håndteringen som må til hvis en situasjon først oppstår.

Acel Power Plug er patentsøkt og klar til avsluttende testrunder. Versjonen som testes i denne omgang er beregnet for lading ved 11kV spenning og 500A. Testrunder har verifisert at pluggen håndterer de aktuelle strømmene med god margin.

 

Behovet for strømreserve på land

En annen viktig utfordring i dette bildet er at kraftnettet ved fergekaiene ikke alltid har den kapasiteten som skal til for å levere den ladeeffekten som behøves.  Dette problemet kan løses ved å ha en batteribank på land. Her er Acel leveringsklar med ACEL Shoreside løsning.

­ Det er avgjørende at vi kan levere en komplett løsning i samsvar med infrastrukturen på land, sier Krohn Dale. Han legger til at selskapet satser sterkt i det raskt voksende markedet for batteri- og hybridprosjekter.

­ Vi gjør en strategisk satsing og tar mål av oss til å være en foretrukket leverandør av både ladeanlegget på land og transmisjonssystemet som forbinder fartøyet med land. Det betyr at Acel vil levere alt mellom kraftnettet og batterisystemet om bord. 

 

Kontaktpersoner

No items found.

Andre poster

ACEL er et ledende selskap innen den grønne omstillingen. Vi vokser og ansetter en prosjektleder til vår prosjektavdeling på land. Er det du?

ACEL opplever en sterkt økende etterspørsel. Vi trenger en erfaren prosjektleder som vil bidra til grønn omstilling. ACEL er en ledende elektroentreprenør i den grønne omstillingen. I denne sentrale rollen vil du være med på å utvikle vår virksomhet og levere smarte, moderne og effektive løsninger til våre kunder.

Les mer
Haf Power Solutions (HPS) signs contract for Torghatten Nord ferry to be built at Lithuanian Western Baltija Shipbuilding.

The Torghatten Nord ferry will operate the route between Svolvær and Skutvik. The ferry has capacity for 50 cars and 199 people and measures 73.3 meters in length and 14.3 meters in width and will be completed in Q1 2026. The ferry will have a battery capacity of 3600 kWh. Skipsdesigner is the Norwegian Ship Design Company in collaboration with Torghatten Nord.

Les mer
Takk Helge for over 40 år med godt samarbeid

Helge Bjørge gikk av med pensjon ved utgangen av 2023. Helge har vært en hjørnestein i ACEL siden vår begynnelse i 2005 og har spilt en avgjørende rolle i oppbyggingen og ledelsen av Tavleverkstedet. Helge tok over rollen som avdelingsleder i år 2000, mens vi ennå var en del av ABB.

Les mer
Vis flere poster